Пандемиядан туындаған терең дағдарыстан кейін ел экономикасын қалпына келтіру үшін 2 жылдан 5 жылға дейін уақыт кетеді.
– Алдымен шағын және орта бизнес 2020 жылы құлдырағанын ескерген жөн. 190 мыңнан астам ШОБ кәсіпорындарының қызметі тоқтатылды. Оның 19 мыңы толығымен жабылды. 2021 жылы тағы 6,5 мың ШОБ субъектісі тарату сатысында тұр. Бұл сандар не туралы айтады? Бұл экономиканың құлдырауы ма?
– Әрине, толықтай құлдырады деуге әлі ерте шығар. Бірақ шағын және орта бизнес, менің ойымша, экономиканың локомотиві емес. Ол маңызды рөл атқарды, бірақ оны асыра бағалауға болмайды.
Қазақстандық қалалар арасындағы үлкен қашықтықтар себебінен шағын және орта бизнес тек шектеулі аумаққа шоғырлана алады. Бұл қазірдің өзінде экономикалық тиімділікті анықтайды. Тұтынушылардың төмен шоғырлануы ШОБ-қа басқа өңірлерде бәсекеге қабілетті болатын тауарлар мен қызметтердің көп мөлшерін өндіруге мүмкіндік бермейді.
Дәл осы себептен Қазақстан әлем үшін негізінен табиғи шикізат ресурстарының үлкен жеткізушісі болды және болып қала береді. Әйтпесе, бізді кейде жанармай құю станциясы деп атайды. Шикізат экономикасы ұзақ уақыт бойы басымдыққа ие болады. Мұнай мен газдан басқа, қазақстандық жер қойнауында басқа да құнды ресурстар бар, ал әртараптандыру бағдарламалары ешқашан іске қосылмаған.
Әзірге шағын және орта бизнес тек қызмет көрсету және ұсақ тауарлы өндіріс саласында ғана өмір сүре алады.
Сондықтан біз Қазақстандағы ШОБ экономиканың локомотиві екендігін айтып, өзімізді алдаймыз. Іс жүзінде бұл осы шеңберде ШОБ-тың экономикалық дамуының дұрыс емес стратегиясы әзірленуіне және оны қолдауға орасан зор қаражат бөлінуіне алып келеді. Іс жүзінде оның Қазақстанның ІжӨ-дегі үлесі 20%-дан сәл артық. Егер қолдау көрсетілсе, онда жалпы қамту емес, жекелей түрде болғаны абзал. Мемлекет мұндай көмекті ұлттық мұнай қорының қаражаты есебінен жиі көрсетіп отырды.
– 29 қаңтарда экономикалық реформалар жөніндегі кеңестің отырысы өтті.
Үкіметтің таяудағы 5 жылда мемлекеттің экономикаға қатысу үлесін 14%-ға дейін қысқарту жоспарлары жарияланды.
Бұл стратегияны қысқа мерзімде орындау, менің ойымша, бірқатар объективті және субъективті себептерге байланысты мүмкін емес.
Мысалы, 1999 жылы статистика деректері бойынша жеке сектордың үлесі ІЖӨ-де 85%-ға дейін жетті. Қазір керісінше. Осы жерде сұрақ туындайды: мемлекеттің экономикадағы үлесін не есебінен қысқарту керек? Жекешелендіру есебінен бе? Осының арқасында біз экономиканың тиімділігін арттыра алатынымыз өте күмәнді. Дегенмен, бұл назар аудару керек.
Екі жылға жуық уақыттан кейін біз естіген елдің жаңа экономикалық саясатының барлық артықшылықтарымен оның ең маңызды минусы — ол әлемдегі экономикалық жағдайдан ажыратылған. Сондай-ақ, Қазақстанда 2021 жылдан бастап екі халықаралық одаққа кірудің жеңілдікті кезеңі аяқталғанын ескермейді.
Әлемдік нарықтарда байқалатын жағдай кезінде Қазақстан экономикасына құрылымдық қайта құрусыз жедел өсу қарқынын беру қисынсыз.
Әйтпесе, ішкі экономиканың, саяси шешімдердің және әлеуметтік қолдау жүйесінің теңгерімсіздігі одан да терең дағдарысқа әкеледі. Дағдарыс жағдайында экономиканы дамытуға болмайды.
Дамудағы тоқырау, ең алдымен, елде балама саяси және экономикалық идеялардың жоқтығымен байланысты. Барлығы екі мыңыншы жылдардың басында берілген курсты ұстанады.
— Сондықтан олар әлемдік тәжірибені ұстануға шешім қабылдады. Бұл қате ме?
– Батыста капиталистік өмір салты мен нарықтық экономика қазіргі нәтижелерді көрсетпестен жүздеген жылдар бұрын дамыды. Ал, Қазақстанда осындай қысқа мерзім ішінде ештеңе шықпайтыны анық. Кез келген елдің жетістігі ұлттық ерекшеліктер мен ұлттық менталитетке негізделуі тиіс. Белгілі бір аймаққа тән бәсекелестік артықшылықтарды пайдалану қажет. Тіпті қазір, Тәуелсіздіктің отыз жылынан кейін, біздің өңірлер бір-бірімен экономикалық жағынан өте аз байланысты.
Біз көбінесе стандартты классикалық Батыс теорияларын негізге аламыз. Олар экономикаға енгізілуде, бірақ міндетті түрде бізде жұмыс істейді деген сөз емес.
Қазақстанда экономиканың басқа құрылымы, еңбек қатынастары және саяси жүйе бар. Сондықтан мен 2020 жылды жіберіп алған мүмкіндіктер жылы деп атаймын.
Әрине, мен өз болжамдарымда қателесуім мүмкін. Бірақ, қалай болғанда да, мен оларды тек экономикалық көрсеткіштерді ғана емес, сонымен бірге елдегі қалыптасқан қоғамдық қатынастарды да ескере отырып жасаймын. Мұны бізге саяси экономика мұғалімдеріміз үйретті.
– Айтпақшы, қоғам мен мемлекет арасындағы әлеуметтік келісім теориясы деген ұғым бар. Бұл бізде қалай?
— Мен реалистпін. Қоғамдық келісім – бұл мемлекет пен қоғамның нақты құқықтары мен міндеттері. Қазақстанда мұндай құжат бар ма? Жоқ. Осыған байланысты қоғамдық келісімнің қандай да бір орындалуы туралы айтудың қажеті жоқ. Бізде Конституция бар, оның шеңберінде мемлекеттік басқару жүйесі де, қоғам да жұмыс істеуге міндетті.
Бұл фактіні атап өту маңызды
құлдыраған қазақстандық экономиканы негізінен төменгі деңгейде басқарудың табысты тәжірибесі жоқ шенеуніктер басқаруды жалғастыруда
Мысалы, өңірлік деңгейдегі шағын және орта бизнесте.
Сонымен қатар, кез-келген реформалар бастапқыда ағымдағы шындыққа бейімделуі керек. Бізде керісінше. Жылдар бойы эксперименттер жүріп жатыр. Барлық бағыт бойынша.
– Бұл тәуелсіздік алған жылдан бері жалғасып келеді.
— Тұжырымдамалық жоспардың көптеген стратегиялық құжаттары өте берік. Оларды жүзеге асыру құралдарына келетін болсақ, мұнда үлкен проблемалар бар. Қазақстан бағдарламаларды қабылдауда жетістікке жетті. Олар мазмұны жағынан керемет. Нәтиже қайда? Стратегиялық бағыттар бойынша мемлекеттік басқару практикалық және өмірлік тәжірибесі жоқ даярланбаған кадрларға берілгенге дейін ол жоқ және болмайды да.
Үкімет 2020 жылдың соңына қарай Қазақстан экономикасы қалпына келеді және жыл соңында ІЖӨ көрсеткіші өседі деп сендірді. Көптеген экономистер мұндай дағдарыстан кейін ондай нәтижені алдағы 2-5 жыл күту екіталай екенін ескертті.
Қазір бізді әлемдік экономиканың тез қалпына келуі және энергия тұтынудың күрт өсуі ғана құтқарады
Осы уақытта біз Тұңғыш Президент құрған Ұлттық қордың қаражатын жұмсауды жалғастырамыз. Онда ақша қалмаған кезде, барлық үлкен жоспарлар құлдырайды. Ал қазір Ұлттық қорға ақша толтырылғаннан гөрі тезірек кетеді.
Жоғарыда айтылғандарды қорытындылаақ, сөзден іске көшу керек. Кеңестерден іс-әрекеттерге. Ешкімге ешкім орындай алмайтын әдемі уәделер қажет емес.